loader image
Nowy limit dla samochodów osobowych od 2026 roku

Już od przyszłego roku właściciele aut spalinowych zapłacą wyższy podatek dochodowy i większą składkę zdrowotną. Wszystko za sprawą nowych, restrykcyjnych zasad amortyzacji. Stracą również firmy korzystające z leasingu i najmu długoterminowego. 

Przypomnijmy, że zaliczanie w koszty auta osobowego w firmie podlega ustawowym limitom. Limity te dotyczą zarówno aut osobowych stanowiących własność przedsiębiorcy, jak i samochodów leasingowanych oraz tych używanych w ramach najmu długoterminowego.

Do końca 2018 roku obowiązywał jeden limit amortyzacji w kwocie 150 tys. zł. Oznaczało to, że maksymalnie taka kwota odpisów amortyzacyjnych lub rat leasingowych mogła zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodu. W konsekwencji, samochód wart 300 tys. zł mógł być zaliczony w koszty jedynie w połowie.

Nowelizacja przepisów obowiązująca od 2019 roku wprowadziła nowy limit – dla samochodów elektrycznych. Limit ten ustalony został na poziomie 225 tys. zł. Jednocześnie jednak limit dla pozostałych aut nie uległ zmianie i pozostawiony został na dotychczasowym poziomie, tj. w kwocie 150 tys. zł. Już za kilka miesięcy ta sytuacja ulegnie jednak diametralnej zmianie.

Wyższy podatek za auto spalinowe

Już 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie znowelizowane przepisy ustaw o PIT i CIT. Zmienione przepisy wprowadzają nowe limity dla amortyzacji, leasingu i najmu aut osobowych. Zgodnie z nowymi zasadami, limity te powiązane zostaną z poziomem emisji dwutlenku węgla. Od 2026 roku nowe limity wynosić będą odpowiednio:

  • 225 tys. zł – dla samochodów elektrycznych i wodorowych
  • 150 tys. zł – dla samochodów, w przypadku których emisja CO2 wynosi mniej niż 50g/km
  • 100 tys. zł – dla samochodów, w przypadku których emisja CO2 wynosi więcej niż 50g/km

Ustalony w ustawie próg emisji na poziomie 50g/km jest progiem wyjątkowo restrykcyjnym. W praktyce oznacza on, że dotychczasowy limit amortyzacji w wysokości 150 tys. zł przysługiwać będzie już tylko w przypadku hybryd plug-in. Pozostałe hybrydy, jak również wszystkie auta spalinowe spadną do najniższej kategorii. W konsekwencji, limit amortyzacji dla takich aut obniżony zostanie do zaledwie 100 tys. zł. Taki sam limit obwiązywać będzie w przypadku leasingu i najmu długoterminowego aut spalinowych.